Přejít k obsahu | Přejít k menu | Přejít k vyhledávání

4 aktuální mýty o LNG v nákladní dopravě

03.06.2022

#novinka  #tisková zpráva 

LNG. Tři písmena, která od začátku války na Ukrajině získala až nepřiměřeně heroickou auru zachránců Evropy v případě přerušení dodávek ruského plynu. Jako skupina GasNet jsme lídrem v budování LNG infrastruktury pro nákladní dopravu v ČR a připravujeme se na nástup bioLNG. Dnes si posvítíme na čtyři mýty o LNG, které se v souvislosti s nákladní dopravou aktuálně objevují.

Ty jezdíš na LNG? To je přeci plyn a ten je z Ruska.

LNG pro naše stanice vozíme z evropských terminálů, kam jej po moři převážejí tankery především z USA a Kataru. Právě Katar a USA patří společně s Austrálií mezi největší exportéry LNG. LNG tedy pomáhá diverzifikovat energetické zdroje a v roce 2020 se dokonce stalo celosvětově dominantní formou distribuce plynu. Státy EU současně plánují rozšířit kapacitu stávajících terminálů a začínají rychle budovat nové.

Utři slzu, Green Deal je mrtvý a s ním i LNG…

Naopak. Evropa sice nyní v kontextu bezpečnosti klade vyšší důraz na soběstačnost a diverzifikaci zdrojů, to se však nevylučuje se Zelenou dohodou pro Evropu. Potvrzuje to i nově představený plán Evropské komise REPowerEU, díky kterému chce Evropa v nejbližších letech podpořit udržitelnější energetiku dalšími 210 miliardami eur. Významná část financí má posílit i distribuci LNG a produkci biometanu. A obě komodity spolu v dopravě souvisejí více, než se na první pohled může zdát. Jak? To zjistíte v dalším mýtu, který říká, že…

…investice do LNG infrastruktury nedávají smysl. Evropa se přeci chce zbavit fosilních paliv.

Ano, LNG je fosilní palivo a Evropa se chce v dalších desetiletích úplně zbavit závislosti na nich, protože způsobují globální oteplování. To ale neznamená, že budovat LNG infrastrukturu pro nákladní dopravu nedává smysl i pro budoucnost. LNG kamiony mají již nyní nižší emise oproti dieselovým: prachové částice o 99 %, NOx o 70 %, CO2 až o 20 %. „Česká republika současně musí snížit emise v nákladní silniční dopravě do roku 2030 o 34 %, a to oproti roku 2019,“ podotýká Filip Dostál, Head of Business Development společnosti GasNet. Důležitou roli v tomto procesu může sehrát obnovitelné bioLNG, na které v nákladní dopravě masivně přechází Dánsko, Švédsko či Nizozemí. „BioLNG, tedy zkapalněný biometan, umožňuje snížit emise v nákladní dopravě v průměru až o 90 % oproti naftě. K jeho distribuci lze přitom využít stejnou infrastrukturu, jakou již nyní budujeme pro LNG. A nemusíme ani dlouho čekat, protože bioLNG můžeme do LNG postupně přimíchávat. LNG je tedy nyní jediná plně funkční a dlouhodobě ověřená technologie, která pro těžkou nákladní dopravu poskytuje řešení v krátkodobém i střednědobém výhledu,“ dodává Filip Dostál.

LNG jako alternativa pro nákladní dopravu v ČR? Vždyť tu nejsou čerpací stanice…

Jsou, ale je jich málo a potenciál je významněji větší: Zatímco v Evropě je už přes 550 LNG stanic, a jejich počet rychle roste, v České republice fungují aktuálně čtyři. Tři provozuje GasNet, a to v Mladé Boleslavi, v Klecanech u Prahy a v Nýřanech u Plzně. „Jako GasNet pracujeme na zprovoznění dalších LNG plniček a současně se připravujeme na využívání obnovitelného bioLNG. V tuzemsku je přes 550 bioplynových stanic, a kromě toho se plánuje mnoho nových projektů, které může masivně podpořit investiční plán REPowerEU. Biometan má tedy i u nás velký potenciál. Do roku 2030 by mohl nahradit 10 až 15 % tuzemské spotřeby zemního plynu pro potřeby vytápění i silniční dopravy. Stát ale musí být v této oblasti více aktivní a podpořit nástup bioLNG a LNG tak, jako tomu je v jiných evropských zemích,“ dodává Filip Dostál.

LNG.CZ

Driving Into The Future

Cítíte plyn? Volejte kdykoliv.

Pohotovostní linka 1239

Potřebuje poradit?
Hledáte informace?
Kontaktujte zákaznickou linku.

Zákaznická linka 555 90 10 10