První v Česku: Kamiony Lidlu jezdí na bioLNG od GasNetu
Pro obchodníky s rychloobrátkovým zbožím, jejichž byznys stojí na efektivní logistice, je přechod na bioLNG rychlý a snadný způsob, jak okamžitě začít snižovat emisní stopu své nákladní silniční dopravy. Umožňuje jim tak plnit jejich závazky v oblasti společenské odpovědnosti a ESG. Ty sehrávají ve světě byznysu stále významnější roli.
„Jsme nesmírně rádi, že našim prvním zákazníkem, který přechází na obnovitelný zkapalněný biometan, je právě společnost Lidl. Je to největší český obchodní řetězec a jako lídr opět ukazuje cestu celému trhu. Beze zbytku tím potvrzuje svoje hodnoty v oblasti udržitelnosti a zodpovědného přístupu. Snižuje tím svoje přímé i nepřímé emise, protože bioLNG je plně obnovitelné palivo. Zájem o bioLNG roste a brzy se bezpochyby připojí i další velcí hráči,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.
LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů dusíku. Navíc se při spalování LNG neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. LNG motor je ve srovnání s dieselem také o 9 dB tišší.
„Zkapalněný biometan výrazně snižuje emisní zátěž plynoucí z těžby a výroby klasických fosilních paliv. Přispívá i k tomu, že je bezprostřední okolí, kudy náklad projíždí, daleko méně postiženo dopady plynoucími z této dopravy. Jen v letošním roce budeme mít v provozu minimálně deset tahačů využívajících zkapalněný biometan, aktuálně jich máme ve flotile už sedm. Naplňujeme tím naše zásady nasazovat do našeho každodenního provozu technologie, které přispějí ke zlepšení životního prostředí v Česku, a to nejen v okolí našich prodejen,“ říká mluvčí společnosti Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková.
LNG a bioLNG: rychlé řešení pro ekologickou dopravu
BioLNG se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu nebo dokonce z kalu odpadní vody. Zkapalněný biometan je možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky rozložitelného odpadu a oproti dieselu má v průměru emise nižší o 95 %.
Lidl je prvním velkým hráčem na trhu, který se rozhodl pro přímou spolupráci s jediným dodavatelem bioLNG v Česku. Toto nízkoemisní palivo jsme uvedli na trh koncem loňského roku.
„Poptávka po zelené a udržitelné dopravě roste. BioLNG je momentálně jediným dostupným palivem, které dokáže na tento zájem efektivně odpovědět. Není to přitom jen věcí logistických společností, ale hlavně těch, kteří si u nich přepravu svého zboží objednávají. Právě oni mají s ohledem na své ESG strategie a cíle odpovědného podnikání zájem snižovat emisní stopu nejen ve své výrobě, ale samozřejmě i v distribuci svých výrobků,“ vysvětluje Filip Dostál.
Česká republika se prostřednictvím evropské směrnice o obnovitelných zdrojích energie zavázala k naplňování klimatických cílů EU, jako je snížení emisí skleníkových plynů v dopravě o 14,5 % nebo dosažení podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 % do roku 2030.
Motivace pro přechod na nízkoemisní LNG nebo pokročilejší bioLNG má i své ekonomické opodstatnění. Od roku 2027 se budou nově týkat emisní povolenky i silniční dopravy. Nákupy povolenek promítnou do svých konečných cen prodejci paliv. V praxi tak bude rozšíření znamenat, že si dopravci, a tím i jejich zákazníci připlatí za každý litr fosilního paliva, zejména nafty. Už teď se s náklady na emise dopravci setkávají při tankování paliva v Německu. Řešením je právě větší využití zkapalněného zemního plynu a zejména zkapalněného biometanu (bioLNG).
Biometan tankují tahače Lidlu na našich šesti plničkách v Hradci Králové (dálnice D11), v Jažlovicích u Říčan (D1), v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10), v Nýřanech (D5) a Kaplici (budoucí D3).